Pressemeddelelse
Kinesisk priskrig på biler kan påvirke det europæiske marked for nye og brugte biler, rapporterer Indicata
Den aktuelle priskrig, der i øjeblikket påvirker det kinesiske marked for elbiler, kan få indflydelse på de europæiske markeder for nye og brugte biler, ifølge en ny analyse fra Indicata, der er en del af Autorola Group.
- Overudbud i Kina kan potentielt påvirke det europæiske marked for nye og brugte biler.
- Begrænsninger i salget af nye biler i Kina vil tilskynde europæiske bilproducenter til at koncentrere sig mere om deres hjemmemarked, hvilket vil føre til øget konkurrence og potentielle priskrige.
- Det britiske marked er mest sårbart over for det europæiske salgstryk, da der ikke er indført yderligere told på kinesiske elbiler.
Den aktuelle priskrig, der i øjeblikket påvirker det kinesiske marked for elbiler, kan få indflydelse på de europæiske markeder for nye og brugte biler, ifølge en ny analyse fra Indicata, der er en del af Autorola Group.
Med kinesiske bilproducenter, der sænker priserne med op til 34%, og gennemsnitlige rabatter på elbiler, der når et rekordhøjt niveau på 17%, kan følgevirkningerne præge værdien af nye og brugte biler i hele Europa og Storbritannien. Det kinesiske bilmarked forventes at overstige 33 millioner biler i 2025, og man oplever i øjeblikket det, som brancheobservatører kalder et »blodbad«, da mere end 100 forskellige elbilmærker konkurrerer i en uholdbar markedsstruktur.
Den førende kinesiske producent BYD annoncerede for nylig dramatiske prisnedsættelser på 25 modeller på grund af overskydende lagerbeholdninger, hvilket udløste en fælles reaktion fra branchen, der har presset marginerne på biler.
”Kinesiske OEM’er står over for et massivt overudbud og intens konkurrence på deres hjemmemarked,” siger Andy Shields, global forretningsenhedsdirektør hos Indicata.
De er nødt til at finde markeder uden for Kina for at sælge deres biler, og Europa er deres mest realistiske og rentable eksportmarked.
Strategisk eksportpres peger mod de europæiske markeder
Analysen afslører, at kinesiske producenter også står over for betydelige barrierer på andre store markeder. Det amerikanske marked er stadig stort set utilgængeligt på grund af høje toldsatser, mens andre globale markeder uden for Europa godt kunne absorbere forbrændingsmotorer (ICE) og plug-in-hybridbiler (PHEV), men mangler den nødvendige ladeinfrastruktur til at understøtte de batteridrevne elbiler (BEV).
”Selvom der er told på BEV’er i EU, er det stadig muligt for kinesiske producenter at sælge BEV’er i Europa med større fortjeneste end på deres hjemmemarked,” forklarer Andy Shields.”
Det britiske marked er særligt udsat, da der i øjeblikket ikke er yderligere told på kinesiske BEV’er.”
Situationen kompliceres yderligere af kinesiske producenters strategiske omlægning. Kinesiske OEM’er, der oprindeligt havde stort fokus på produktion af BEV’er, øger nu deres fokus på ICE- og hybridbiler.
Denne ændring er ikke kun en reaktion på toldhensyn, men også på den kendsgerning, at forbrugernes efterspørgsel efter BEV’er ikke er steget i det tempo, som regeringerne, EU eller producenterne selv havde forventet.
Forventet stigende pres på markedet
Indicatas analyse forudser et potentielt stigende pres på markederne i EU og Storbritannien samt Brasilien, Mexico og Australien for at absorbere kinesiskproducerede køretøjer, da producenterne søger nye afsætningsmuligheder for deres overskudsproduktion. Dette pres kan brede sig ud over BEV’er og omfatte PHEV-segmentet.
”Vi ser en potentiel ændring i markedsdynamikken. Det overskydende udbud af nye kinesiske produkter kan fortsætte med at øge presset på brugte biler i Europa på grund af lavere listepriser på nye biler og et for stort udbud,” bemærker Andy Shields.
Konsolidering i branchen og langsigtede konsekvenser
Situationen på det kinesiske marked understreger den uholdbare karakter af det nuværende konkurrencemiljø, hvor de fleste producenter har brug for en produktion på ca. en million biler om året for at opnå bæredygtig rentabilitet – et mål, som de fleste kinesiske EV-mærker ikke når.
Kun en håndfuld mærker, herunder BYD, Li Auto og Seres, rapporterer om stabile marginer på biler, mens andre, såsom Nio, oplever betydelige likviditetsudgifter, der påvirker overskudsgraden. En konsolidering af branchen synes uundgåelig, hvor mindre aktører står over for opkøb eller exit fra markedet.
Den kinesiske regering har erkendt, at markedet ikke kan bære 100 konkurrerende EV-mærker, hvilket baner vejen for en dramatisk omlægning af det globale billandskab. Kinesiske elbilproducenter sigter mod, at 50% af deres salg skal komme fra internationale markeder, og eksporten udgjorde allerede 33% af Kinas samlede elbilproduktion i de første fire måneder af 2025.
Denne eksportfokuserede strategi indebærer imidlertid risici på grund af potentielle geopolitiske spændinger, ændrede toldstrukturer og lovgivningsmæssige barrierer.
Vurdering af markedspåvirkningen
For de europæiske forbrugere omfatter de kortsigtede fordele adgang til billigere, teknologisk avancerede køretøjer. De potentielle langsigtede konsekvenser for markedet for brugte biler kan dog blive betydelige, da tilstrømningen af konkurrencedygtige kinesiske køretøjer kan skabe et nedadgående pres på værdien af brugte køretøjer i flere segmenter.
Traditionelle bilproducenter som Volkswagen og Honda kæmper allerede i konkurrencen med teknologisk avancerede og aggressivt prissatte kinesiske elbiler, som har overhalet store dele af den globale bilindustri inden for innovation og omkostningskonkurrenceevne.
Samtidig vil priskrigen i Kina yderligere minimere de etablerede vestlige producenters chancer for at sælge biler i landet. Disse OEM’er vil derfor fokusere mere på deres (hjemme)marked i Europa, hvilket sandsynligvis vil føre til øget konkurrence og priskrige for at undgå CO2-afgifter, hvilket vil påvirke salget af både nye og brugte biler i 2025.
Bemærkning til redaktører:
Head of Indicata Nordic, Palle Elgaard er til rådighed for interviews og kan levere yderligere data og analyser om tendenser på det europæiske marked for brugte biler og virkningen af den kinesiske bileksport.
For yderligere oplysninger:
Palle Elgaard
Head of Indicata, Nordic
Tlf. +45 29 27 06 40
E-mail pel@indicata.com